A Medve-szurdok létráin

Stájerországban, Graztól északra, a Fischbach-i Alpokban található Mixnitz falucska, a magyar turistacsoportok népszerű célpontja. A település határában található ugyanis a Medve-szurdok, Ausztria egyik legszebb szurdokvölgye, melyet a XIX. század utolsó éveiben tártak fel. 1896-ban hat fiatalember indult útnak, hogy megkísérelje végigjárni a Mixnitz-patak (Mixnitzbach) korábban járhatatlannak hitt szurdokvölgyét. A szurdokot a környékbeliek Medveölő-szurdok (Bärenschützklamm) néven ismerték, utalva ezzel azokra az időkre, amikor Stájerországban éltek még medvék. A fiúk próbálkozása sajnálatos balesettel végződött, egyikük az út során lezuhant, és súlyos sérüléseket szenvedett. Próbálkozásuk azonban felkeltette a hegymászók érdeklődését, így végül is nekik is köszönhető, hogy a grazi Alpinklub 1901-ben megkezdte a szurdok járhatóvá tételét. Akkor talán még senki sem gondolt arra, hogy az általuk megtervezett létrákkal, hidakkal ellátott útvonal száz év elteltével az osztrák Alpok egyik leglátogatottabb turistalétesítménye lesz.

A szurdokot az ide-oda kanyargó Mixnitz-patak fölött a sziklák oldalába, ill. a zuhatagok fölé épített 115 híd és 49 létra, ezeken pedig összesen 2900 létrafokon felmászva járhatjuk végig. A fából ácsolt létrák és a hidak alsó végüknél meg vannak számozva, így végig nyomon tudjuk követni, hol tartunk az összesen 164 hídból és létrából álló útvonalon. A gerendák két vagy három sorban vannak lefektetve, a kétgerendás változatnál viszont mindig van egy alsó létrafok is, így teljesen biztonságos rajta a haladás. A létrák és hidak korlátjai legtöbb helyen dupla-sorosak, így a gyerekek is meg tudnak kapaszkodni, de a meredek létráknál a felnőttek is sokszor a középső korlátot használják. A hidakat és létrákat folyamatosan karban tartják, mivel a nagyobb esőzések hatására a felduzzadt patak megrongálhatja azokat. Arról sem feledkezzünk meg, hogy esős idő esetén a létrák csúszóssá válhatnak, olyankor fokozott óvatossággal kell haladni.

A szurdokban felfelé egyirányú a haladás, a hidakon és a létrákon nem nagyon van lehetőség az előzésre vagy az előttünk járók megkerülésére. A korlátok között nagyon keskeny a hely, jobban megtermett felnőttek – főleg hátizsákkal – sok helyen éppen hogy csak elférnek. Előzni csak olyan helyeken lehet, ahol nem hidakon vagy létrákon vezet az út, és a terep lehetőséget nyújt erre. Legtöbbször közvetlenül a sziklafal mellett vezet az út, máshol egészen meredeken felfelé a sziklák mentén, többször a patak és a víz által kivájt üregek fölött. Mint minden szurdokvölgyben, a Medve-szurdokban is a több méter magasságú vízesések, az egymást követő zúgók és csorgók számítanak a legfőbb látványosságnak.

Mixnitz falucska északkeleti szélén egy kis parkolót találunk, innen már csak gyalog lehet továbbmenni. A parkoló fölött lévő kis házikóban prospektusokat, térképeket vásárolhatunk, melyek a környék látnivalóira kíváncsi turistákat segíthetik a tájékozódásban. A falucska szélétől 2,6 km hosszú, csaknem 300 méter szintkülönbségű kaptatóval érjük el a szurdok bejáratát. Ez az egy óra alatt leküzdhető kaptató kiváló bemelegítő a szurdok végigjáráshoz. Már az erdei szakasz elején látunk egy szép vízesést, majd egy fahídon átkelve keresztezünk egy patakot, melyen újabb vízesésben (Kaskadenfall) gyönyörködhetünk. Tovább követjük a patak folyását, majd megérkezünk a széles, meredek erdei út kezdetéhez. Ezen érjük a szurdok bejáratát, amely a meredek emelkedő végét jelentő újabb jelzőtáblától pár percre található.

Miután belépünk a szurdokba, a sűrű, haragoszöld páfrányok között lassan emelkedve érkezünk az első létrákhoz, majd hamarosan meglátjuk a hatalmas sziklafalakat. Mielőtt ezeket elérjük, elhaladunk egy kis esőbeálló mellett, ezt magunk mögött hagyva következik az igazi szurdokjárás. Az első sziklafalakat elérve egy „Bärenschützklamm Natur Denkmal” feliratú bronztábla tűnik szemünkbe, amely azt jelzi, hogy a Medve-szurdok 1978-tól Természeti Emlék címmel büszkélkedhet. Pár lépés után fejünk felett egy újabb tábla látható, ekkor azonban már az előttünk zúgó Óriás-vízesés (Oberer Wasserfall) köti le figyelmünket. Ez a szurdok egyik legnagyobb vízesése, a hidak átvezetnek minket a vízesésen, sőt, egy 180°-ban visszakanyarodó szűkületből elágazó kis hídon tehetünk pár lépést a vízesést határoló sziklafalak közé.

Az Óriás-vízesést magunk mögött hagyva meredeken emelkedő létrákon folytatódik az út. Magasan a patak fölött, a sziklafalnak simulva, a hatalmas robajú vízesések mellett-fölött jutunk egyre feljebb. Érdemes többször hátra fordulni, visszanézni a magunk mögött hagyott útra, nem csak alulról, de fölülről nézve is érdemes megcsodálni a természet gyönyörű alkotásait. A szurdok kicsit csendesebb részén, az indulástól számított jó egy óra elteltével, a 100-as sorszámú hidat magunk mögött hagyva a Diensthütte nevű kis menedékházhoz érkezünk. A házba betérve, vagy annak közelében tarthatunk egy rövid pihenőt, majd indulunk tovább a szurdok még előttünk álló felső harmadára.

Medve-szurdok túra

• május 25.
25.900 Ft/fő-től
Egynapos buszos kirándulás

Itt már csendesebb a patak, mint az alsó részen volt, és a Diensthüttétől számított mintegy negyed óra múlva átmegyünk az utolsó hídon, ezután néhány perccel pedig a „Kiszálláshoz” (Ausstieg) érkezünk. A szurdokot és a létrákat magunk mögött hagyva újabb negyed óra múlva már az 1209 méter magasan fekvő Guten Hirten fogadóban uzsonnázhatunk, fogyaszthatjuk el szendvicsünket, frissítőnket.

A Mixnitz-patak hatalmas sziklafalakkal, a víz munkája által kivájt barlangüregekkel szegélyezett, vízesésektől, zúgóktól hangos szurdokvölgyének bejárása a 745-ös számú turistaúton kb. másfél-két órát vesz igénybe. A szurdok a belépéstől a Guten Hirten fogadóig 3,2 km hosszú, szintkülönbsége 470 méter. Ehhez hozzájön a szurdok megközelítése (a parkolóból 2,5 km, 290 méter szintkülönbség), valamint a visszaút, amelyre többféle lehetőségünk is van. Amennyiben személygépkocsival érkeztünk Mixnitzbe, akkor a szurdok fölötti hegyi ösvényen vezető 746-os számú turistaúton, a szurdok bejáratát érintve juthatunk vissza autónkhoz. Akik még ennél is magasabbra vágynak, azok a fogadótól felmehetnek a közeli Hochlantsch 1720 méter magas csúcsára. Autóbuszos kirándulások esetén viszont a Guten Hirten fogadótól a 745-ös számú turistaúton egy óra alatt elérhető Teichalmsee a megszokott túracélpont. Mindent összevetve a túra teljes menetideje kb. 5-6 óra, teljes távja kb. 12 km, szintkülönbsége 820 méter, a Teichalmsee felé csak 110 méter.

A szurdok május 1-től október 31-ig látogatható. A szurdokba belépőt kell váltani, a belépőjegy ára felnőtteknek 3,50 €, diákoknak (6-16 éves kor között) 2,60 €, csoportoknak (30 fő felett) 3 €/fő. Hat éves kor alatti gyerekeknek nem ajánlják a szurdokban történő túrázást.

» Alpesi kirándulás Ausztriában, Grüner see - 1 nap
» Alpesi kirándulás Ausztriában, Hinteralm - 1 nap
» Rax-Alpok gyalogtúra - 1 nap
» Medve-szurdok túra - 1 nap
» Schneeberg (2076 méter) - 1 nap

» Aktív nyaralás
» Via ferrata túrák kezdőknek és haladóknak