Ötschergraben - az osztrák Grand Canyon

A Mariazell környéki alpesi hegyi világ legszebb tája a jellegzetes alakú Ötscher (1893 m) tömbjét körülölelő mély, vadregényes szurdokok láncolata, melynek legismertebb része az Ötschergraben kanyonja, hivatalosan is egész Ausztria egyik legnépszerűbb kiránduló helye. Túránk végigmegy az Erlauf és az Ötscher-patak lélegzetelállító vízesésekkel tarkított völgyében kiépített, fapallókkal, hidakkal bőven ellátott, kényelmesen bejárható turistaútján.

A túra hossza: 20 km

A túra időtartama: 6 óra

A túra jellege: Hosszú, de nem túl nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon. A szurdokban biztos járás szükségeltetik, több helyen magas sziklafalba vájt, lánccal biztosított szakaszokon kell átkelni. Tériszonyban szenvedőknek nem ajánlott az útvonal. Száraz időben teljesen problémamentes a haladás. A szurdokból kifelé jövet rövid, meredekebb kaptató. Rövidítési lehetőség az Ötscherhias hütténél.

Kiindulópont: Wienerbruck vasútállomása (795 m) a Mariazeller Bahn vonalán. Megközelíteni Mariazell felől lehet vonattal, vagy autóval a 20-as főúton Josefsberg után kell balra letérni a táblák iránymutatása alapján.

Érkezési pont: Erlaufklause vasúti megállóhely a Marizeller Bahn vonalán. Ha kocsival vagyunk érdemes itt leparkolni, innen vonattal továbbmenni Wienerbruckig, ahol a túránkat kezdjük, így visszafelé nem kell a menetrendhez igazodnunk. Menetrend: http://www.noevog.at

A túra leírása

Túránk kiindulópontja, Wienerbruck mesés környezetben, egy víztározó, a Lassing-Stausee kifliszerűen elnyúló déli kanyarulatában fekszik. A mariazelli vasút végig követi a tavacska kanyarodó partját, a vasútállomás pontosan a tó csücskénél van. A parkoló mellett találjuk a vadonatúj, fából épült látogatóközpontot, az Ötscherbasist, melyben az Ötscher-Tormäuer Naturpark információs iroda mellett egy kiállítás és természetesen egy teraszos vendéglátóhely is helyet kapott. A tó partján vezető köves úton indulunk az Ötschergraben felé a jelzett úton, pár perc múlva balra térünk be a völgybe az útjelzőtáblánál.

Kényelmes utunk hamarosan belép a vadregényes Lassing-patak völgyébe, először korláttal biztosított fapallókon jutunk az egyre magasabban tornyosuló sziklafalak közé, majd egy hídon átkelünk a patak másik partjára. A Kienbachfall impozáns vízesése után egy újabb hídon ismét átmegyünk a patakon, utunk egyre sziklásabbá válik, kiérünk egy kis kilátó sziklaplatformra, ahonnan rálátunk a magas sziklafalról lezuhanó Lassingfall vízesésére. Meredek sziklafalba vájt, korláttal biztosított utunk több kisebb alagúton bújik át, majd rövidesen leérünk a völgy aljába, egy kis vízerőműhöz, egy víztározó partjára.

A Lassing-patak itt ömlik bele az Erlaufba, átmegyünk az erőmű előtti hídon a sárga jelzésű utat követve az Ötscherhias felé. Az Erlauf békésen csörgedező vizét követő széles út hamarosan elér oda, ahol a nyugatról jövő Ötscherbach beletorkollik a folyóba, az Erlauf itt balra egy nem járható kanyon felé veszi az útját, jelzett utunk innen már az Ötscher-patak vad vizét követi tovább. Eddig sem unalmas utunk innentől lesz igazán látványos, váltakozva, hol a patak egyik, hol a másik partján megyünk a magasan a sziklába vájt, sok helyen lánccal, korláttal biztosított úton. Alattunk a patak tiszta, zöldeskék vize, néhol fehéren tajtékozva a sziklás zúgókon keresztül robogva.

Egy kettős hídnál hatalmas sziklák fekszenek a szurdok aljában, a beszűkülő kanyonban utunk végig a magasan épült fapallókon keresztül vezet bámulatos kilátást nyújtva a szurdokra és a környező gigászi sziklafalakra, tornyokra. Több helyen is lemehetünk a patakhoz, a nyári nagy melegben rengetegen mártóznak meg a kristálytiszta, smaragdzöld vízben. Rövidesen megpillantjuk a túloldalon, egy erdős sziklafal kiszögellésén épült Ötscherhias hüttét (680 m). A teraszos vendéglátóhely rendkívül népszerű, jó időben szerencsénk van, ha találunk szabad asztalt.

Innen adódik egy rövidítési lehetőségünk is, a piros jelzésű úton a Mühlbachgrabenen fel, majd kiérve az erdészeti köves útra balra Erlaufklause felé.

Miután kipihentük magunkat a Jausenstationban (Uzsonnaállomás) visszamegyünk a hídon, majd balra tovább a sárga jelzésű úton folytatjuk túránkat az Ötschergrabenben. A némely kelyen kitett, de jól biztosított sziklapárkányokon vezető látványos út magasan halad a kanyonban. 15-20 perc múlva érjük el a környék legmagasabb vízesését, a 80 m magasból lezúduló Mirafallt.

A vízesés után utunk jellege változatlan, magasan a patak felett, néhol omladékos sziklafalba vágott úton mesebeli tájon megyünk egyre feljebb a szurdokba, hidak, pallók, láncos útszakaszok váltogatják egymást. Kényelmesen gyalogolva érünk el egy elágazáshoz, a Greimelsteg-hez (752 m), ahol balra hagyjuk el az Ötscherbach völgyét, de előbb egy kis kitérőt érdemes tennünk a kb. 100 méterre tovább a sárga út mellett egy 50 m magas sziklapárkányról több ágban lebukó Schleierfall vízesésig.

Visszatérve az elágazáshoz a piros jelzésű úton megyünk tovább a Greimelbach szűk, erdős, egyre emelkedő völgyén felfelé. A hangulatos ösvényről visszanézve pazar panoráma nyílik az Ötscher szabályos kúpjára. A jelzések idővel átvezetnek a patak túlpartjára, majd hirtelen jobbra felfelé kapaszkodunk ki egy szerpentinező ösvényen a szurdokból. Mesés hangulatú alpesi hegyi legelőn találjuk magunkat, szélén a hangulatos Vorderötscher menedékházzal (888 m). A felújított és 2014 nyarán újra megnyitott ház vendéglővel és szálláslehetőséggel májustól októberig minden nap várja a túrázókat.

A menedékháztól a piros jelzéseket követve kiérünk egy erdészeti kocsiútra, ezen folytatjuk visszafelé túránkat. A széles murvás út kényelmesen, szintben maradva kerülgeti az erdős kúpokat, remek kilátást biztosítva az Ötscher impozáns csúcsára. A hosszan, eléggé egyhangúan kanyargó út lemegy a Mühlbach árkába, itt találkozunk az Ötscherhias-tól jövő úttal, a rövidítési lehetőséggel. Rövid emelkedővel kijövünk a völgyből, egy nagy kanyar után felérünk Hagen, egy bájos legelő mellett lévő néhány épületből álló településéhez, majd a köves úton haladva rövidesen megpillantjuk az Erlauf fjordszerű víztározóját (Erlaufstausee).

A tározó partját követő utunk átmegy a gát falán, majd felszerpentinezik az Erlaufklause vasúti megállóhelyhez, túránk végpontjához. Ha nem itt hagytuk a kocsit, innen vonattal tudunk továbbmenni vagy Mariazell, vagy Wienerbruck irányába. Menetrend: http://www.noevog.at