Karoo, Dél-Afrika

Karoo – egy más világ. Nem csak a táj holdbéli, az emberek is mintha egy másik civilizációból ragadtak volna itt. A rendkívül forró nyarak, fagyos telek, az eső szinte teljes hiánya generálta egymásrautaltság olyan, még napjainkban is meglévő feltétlen bizalmat plántált beléjük, amit a nagyvárosi túléléshez elengedhetetlen egészséges életösztönünkkel nehezen értünk meg. Élmények egy szokatlan Dél-Afrikából.

Csütörtökön Vera, Nadine és Michael meglátogattak egy üveg bor és néhány savanna kíséretében. Előkerült a hétvége kérdése. Mivel Vera sikeresen befejezte éppen aktuális melóját, kitaláltuk, hogy elmegyünk Graaff-Reinetbe, illetve leginkább Nieu Bethesdába cementszobor tanulmányútra.Szombaton hajnali 6-ra terveztük az indulást, hogy legyen időnk mindent megnézni. Kb. 4 óra alatt lehet Graaff-Reinetbe érni, még ha iszunk is egy kávét, kényelmesen fel tudunk araszolni a Valley of Desolation-be (tudom, furcsán hangzik, de nem tévedés), utána még kicsit tudunk vadat lesni a szomszédos game parkban, és van időnk eldöcögni a kb. 50 km-re lévő Nieu Bethesdába.

Minden a tervek szerint haladt. Nagyjából. Egy darabig. Már fél 7 előtt úton voltunk (afrikai léptékben az már-már svájci pontosság). 11 körül meg is érkeztünk Graaff-Reinetbe. Verának Nieu Bethesda volt a fontos, így nem is álltunk meg, rögtön mentünk tovább. Igazándiból azért is választottuk ezt az úticélt, mert ő még nem látta az Owl House-t. Ez egy eléggé fura, mondhatni megzakkant művésznő házából kialakított múzeum. Helen cementszobrokat csinált, ezekkel van tele a ház udvara. Vera is próbálkozik hasonlókkal, abszolut neki való a hely. Vera már Graaff-Reinet előtt is panaszkodott, hogy rángat az autó, de aztán nem érezte, most újból előjött a gond. Mondta, hogy nem baj, majd Nieu Bethesdában megnézetjük. Mondtam neki, hogy ott ugyan nem. Annyira kicsi a falu, hogy talán még élelmiszerbolt sincs. Régen volt (ott lehetett elkérni a templom kulcsát, és megígérni, hogy tényleg, de nagyon tényleg visszavisszük), de mára galéria van a helyén. Így aztán visszafordultunk, hogy keressünk egy autószerelőt. Szombaton ugyan zárva van minden szerviz, de hátha találunk valakit.... Vissza is mentünk egy nagyobbacska benzinkúthoz, ahol az egyik fiú felhívott egy autószerelőt, aki azt ígérte eljön, és megnézi az autót. Vártunk is rá egy darabig, de csak nem jött, újra rátelefonáltak, mire kiderült, jócskán elsörözgetett már. Közben az út túloldalán megláttunk egy gumijavítót, ahol elméletileg mással is foglalkoznak. Mondták, hogy igen-igen, de menjünk át a szomszéd gumishoz, nekik van műszerük, amivel kideríthetik, mi a baj. Itt találkoztunk Kristivel (a neve ellenére pasi, állítólag ő is autószerelő), aki meghallgatta az autót, és megállapította, hogy egyetért az autómosó fiúval, valóban lehet a benzinszűrő hibája. És elkezdett minket körbehurcolni a városban. Persze senki nem volt otthon, vagy nyaralt, vagy horgászott... Házról-házra járva megpróbáltuk a telefonszámokat kideríteni, több-kevesebb sikerrel. A 15. megálló után Verának elege lett az egészből (a kocsi persze akkor normálisan funkcionált), így abban maradtunk, hogy felmegyünk a Valley of Desolation-be, az csak 10 km-re van, és majd meglátjuk... de akkor legalább a város közelében leszünk. Elbúcsúztunk Kristitől, végszükség esetére telefonszámot cseréltünk, és elindultunk a hegyre. El is jutottunk a nemzeti park bejáratához, ahol az autó ismét produkálta a rángatós jelenséget, most már elég durván. Innen már nagyon meredek és nagyon keskeny út vezetett felfelé, amit nem vállaltunk be, visszamentünk a városba. Annak is a második sarkáig, ahol a kocsi végképp megadta magát. Veránál itt telt be végképp a pohár, szerelő nincs, két napig nem is lesz. Volt már hasonló problémája a kocsival, akkor azt mondták, hogy víz került a benzintartályba, ami ráadásul hibás, ki kellett cseréltetni. Persze az alkatrészt meg kellett rendelni... már láttuk magunkat Graaff-Reinetben Karácsonyozni, mikor eszébe jutott, hogy a biztosító hátha kifizetik a hazavontatást. Elkezdett telefonálgatni, kiderült, hogy igen fizetik, de max. 20 km-re. Na ezen rendesen kiakadt, hogy mi van, ha valahol az út közepén rohad le alatta a kocsi, és 100 km-es körben nincs semmi, akkor nincs kisegítve a 20 km-rel. Kiderült, hogy mégsem 20 km, hanem a legközelebbi márkaszervizig. Na ez már jobban hangzott, de nem tudtuk, az hol van. Felhívtuk Kristit, aki szerint az itteni Nissan egyben Fiat is. Mégiscsak itt fogunk Karácsonyozni.....

Egyszercsak felhívta Verát egy vontatós, hogy mindjárt jön, és elvontatja a kocsit Port Elizabethbe. Vera mondta neki, hogy ácsiácsi, ez egy vagyonba kerül, mégis hogyan... kiderült hogy a biztosítós hívta, és a legközelebbi márkaszervíz PE-ben van. A vontatós pedig itt az utca végén, 15 percen belül itt van értünk. Juhhé, megmenekültünk. Közben megjelent Kristi, hogy segítsen. Zárjuk be a kocsit, menjünk el vele a henteshez az asszony által megrendelt és már erősen sürgetett fél marháért, aztán hozzájuk leadni a húst, aztán.... Vera szegény már a hisztérikus állapotok legszélén volt, mondta, hogy ő ugyan egy tapodtat sem mozdul, elege van mindenből, haza akar menni. Pasi el, mi meg vártunk tovább. Megjött a vontatós ember, amíg ők felpakolta a kocsit, Kristi elvitt minket a helyi szálloda klotyójához. Éppen esküvő volt, egy fekete pár ünnepelt, viszonylag jó kocsikkal érkeztek a színes vendégek. A két fehér nő meg egy rozzant bakkie hátulján távozott a hotelből... Megkönnyebbülve indultunk haza, mikor Vera megjegyezte, hogy az Owl Hose-ba még mindig nem jutott el, és majd otthonról lemondja a foglalt szállásunkat. A vontatós srác felkapta a fejét, hogy vasárnap délelőtt is haza tud minket vinni... Ha gondoljuk, kölcsönadnak nekünk egy autót (éppen ezt, ami itt jön szembe, hello anya), hogy el tudjunk menni, majd holnap reggel visszajövünk, és majd akkor hazavisz minket. Nem nagyon akartunk hinni a fülünknek, kerestük a csapdát, de nem volt. Zavart vihogás közben, teljesen elhűlve, de elfogadtuk az ajánlatot. Így egy jelképes kézifékes forduló után elmentünk hozzájuk, ahol kaptunk egy Mazda bakkiet, és lóra kaptunk. Egyszerűen nem akartuk elhinni az egészet. Vera telefonszámán kívül semmit nem tudnak rólunk (na jó, még annyit, hogy Verának van biztosítása), és adnak egy autót. Még ha kicsit rozzantat is.... persze többre mentünk vele, mint Vera alig egyévesével... Ugyan a kilométerórát valahol 368 ezer km környékén kikötötték, azóta csak üzemanyag szintjelző működik a műszerfalon (remélhetőleg az igen), az indítókulcs menet közben rendszeresen kiesik a helyéről, de az autót ez nem zavarja, gond nélkül megy tovább. Nieu Bethesdában elfoglaltuk a szobánkat (a dormitori mellett, ahol anno Zolit megkörnyékezték a helyi lányok), és elmentünk Baglyosházat nézni. Verának kicsit csalódást jelentett: bár a szobrok a Camel yardon tetszettek neki, a házat nagyon depresszívnek találta (még jó, baromi depressziós volt a csaj, erről szólt az egész élete, a háza, a szobrai....) Utána én még kimentem egy kicsit fosszíliázni a folyómederbe, Vera kidőlt, ő egy álmatlan éjszaka után csinálta végig a mai napot... Este átmentünk az út túloldalára vacsizni, Karoo bárányt, kolbászt... még egy röpkét sétáltunk (azon kevés helyek egyike az országban, ahol a helyiek egy teliholdas éjszakán sétálni küldenek, ahelyett, hogy bezárkózásra szólítanák fel), ahova elkísért a háziak kutyája, macskája (a tyúkok és a kakas valamiért nem jöttek), aztán fél 9 tájban elmentünk aludni.... nem nagyon akartuk elhinni, hogy még csak ennyi az idő, de már koromsötét volt minden, és mitagadás mindkettőnket megviselt a nap... Reggel persze hajnalban fent voltunk, futottunk egy kört a faluban, megnéztünk pár galériát, elbeszélgettünk a helyi bácsikkal, Vera kikérdezett mindenkit a Bagolyház helyzetéről, elpanaszolt mindenhol, hogy ez így nem jó és fel kéne újítani a helyet, és majd ír egy cikket az egész szituról.... Aztán visszarobogtunk Graaff-Reinetbe, hogy Sean (akinek, mint út közben kiderült, a nagymamája a bagolyművész barátnője volt) hazavontasson minket.

pl. Ciprus, Bécs, Balaton stb...

» Királyi városok körutazás *** Marokkóban - 8 nap
» Egyiptom, a Nílus ajándéka 7 éj - 8 nap
» Királyi városok körutazás **** Marokkó - 8 nap
» Egyiptom, a Nílus ajándéka 10 éj - 11 nap
» Algéria - Észak-Afrika ékköve Körutazás a Mediterráneum történelmi emlékekben és természeti látnivalókban gazdag országában - 8 nap

Szállás ajánlatok

» Hotel Siva Grand Beach ****+ Hurghada 32.825 Ft/főtől - Afrika / Egyiptom / Hurghada
» Hotel The Grand Makadi***** Makadi Bay 56.875 Ft/főtől - Afrika / Egyiptom / Makadi bay
» Hotel Ghazala Beach **** Na'ama Bay 54.925 Ft/főtől - Afrika / Egyiptom / Sharm El Sheikh
» Hotel Sunwing Waterworld Makadi ***** Makadi Bay 61.425 Ft/főtől - Afrika / Egyiptom / Makadi bay
» Hotel Sharm Resort **** Sharm El Sheikh 63.050 Ft/főtől - Afrika / Egyiptom / Sharm El Sheikh

» Egzotikus utazások nyaralások

» CONGO – THE GRAND INGA PROJECT - gyémántkemény vadvízi kajakfilm - Kollmann András