Istvánkút: a Zemplén eldugott szeglete

A Zemplén lágy ívű hegyoldalai, hatalmas erdei kiváló túracélpontot jelentenek. Ha nem vágyunk hosszú gyaloglásra, de szeretnénk, ha a gyerekek is nagyon élvezzék a kirándulást, válasszuk ezt a meseházzal és puha füvű réttel és forrással hívogató, varázslatos helyet.

Az M3 autópályán és a 3 as számú főúton gyorsan elérjük az ország északi szegletében fekvő Háromhutát, ahol érdemes hosszabb időt maradni, hiszen nagyon kedves falusi vendéglátók, és kiváló túrák kiindulópontja ez a három kis település. Középhután álljunk meg,  a falu szélén hagyva autónkat, a patak túlpartján kezdődő sárga jelzésen kaptathatunk fel egy hatalmas bükkösben a Mlaka-rét felé.

Itt egy falat Lappföld vár: a napsütötte réten kis nyírfa-csoportok hajladoznak a szélben, fehér törzsükhöz szépen harmonizál nyáron az üdezöld, ősszel az aranysárga lomb árnyalata.  Innen ne siessünk tovább: ha a lurkók kiszaladgálták magukat, a sárga háromszögön induljunk el a Sólyom-kő irányába. Itt, kellő körültekintéssel- a sziklák ugyanis magasak, meredek oldalúak- nagyon szép kilátást élvezhetünk a Zemplén környező hegyeire, és a regéci várra is. Ha megérint a hegyoromra épült, mára rommá vált dicső erődítmény sziluettje, kössük össze ezt a kis túrát egy várlátogatással is. A különleges alakú vulkáni sziklák környékét felfedezve, sétáljunk vissza azon az ösvényen, amin érkeztünk a rétre, és annak túloldalán megtaláljuk az Országos Kék jelzést, amin balra induljunk az esőbeállónál. Az erdészeti út kellemesen kanyarog egy újabb elágazásig, ahol jobbra lefelé folytassunk az utunk. A tábla is figyelmeztet erre, de azt hiszem, ezen a gyönyörű tájon nem kell külön kiemelni: fokozottan védett természeti területen járunk, ne szemeteljünk, vigyázzunk a táj értékeire, hiszen mi vendégek vagyunk itt: minden lokális vagy globális károkozásunk hosszú távon ránk is visszahat. Az Istvánkúti vadászház rönkfaházát övező, nyírligetes rét a természetvédelmi szakemberek féltő gondoskodásában van: rendszeresen kaszálják, hogy megőrizzék eredeti jellegét és fenntartsák a napos rétet kedvelő védett növényfajok élőhelyét. A kis tó erdőt és kunyhót kettőző tükre megnyugtatja a rohanásban gyötört szellemet,  a friss vizű forrás oltja az erdőjáró szomját. A gyerekek fantáziáját is elindítja a mézeskalács házikó története, gyorsan készek a szereposztással, és órákig játszanak a rövid fűben, míg mi távolabb a felhők felettünk futásában gyönyörködve merenghetünk: miért nem így telik el minden napunk?