Tarajka – Kis-Nyereg-hágó

Tarajka (1284 m) – a piros jelzésen Rainer-rét elágazás (1304 m, 0:15 ó) – Óriás-vízesés (1340 m, 0:20 ó) – Zamkovszky-menedékház (1475 m, 0:30 ó) – a zöld jelzésen Szepesi-Öt-tó – Téry-menedékház (2015 m, 2:00 ó) – a sárga jelzésen Vörös-torony-hágó alatti elágazás (2040 m) – Kis-nyereg-hágó (2376 m, 1:30 ó). Vissza ugyanezen az útvonalon 4:00 óra. Teljes menetidő 8:35 óra.

A Tarajkáról induló, piros jelzésű Felső turistaúton (Tatranská magistrála) indulunk észak felé. Széles, hullámzó úton jutunk el a Rainer-rét feletti elágazásig. A Rainer-kunyhó közelében megyünk át a Nagy-Tar-patak hídján, majd egy hosszan emelkedő egyenes, egy esetben élesen jobbra kanyarodó úton az Óriás-vízesés vashídjához érkezünk. A terep egyre nyitottabbá válik, és szép kilátást kínál a Poprádi-medence irányába. Az ösvény egy éles bal kanyarral két részre osztott hosszú emelkedőn jut egyre magasabbra.

Egy enyhe jobbkanyarban egy hatalmas szikla mellet haladunk el, innen főleg téli időszakban szép kilátás nyílik a Kis-Tarpataki-völgyre. Az ösvény ismét bevisz az erdőbe, ahol egy hosszú, elnyújtott bal kanyar, majd egy élesebb jobb kanyar után megérkezünk a zöld jelzés elágazásához. Innen egyenesen tovább immár a zöld jelzésen az erdőben a Zamkovszky-menedékházhoz. A menedékháztól az erdőben mérsékelten emelkedve megyünk tovább a Kis-Tar-patak mentén a felső erdőhatárig, majd törpefenyőben és óriási sziklák között vezető sziklás úton jutunk el a Kis-Tarpataki-völgy középső részén fekvő, Felső-Lomnici-kert nevű hatalmas tisztásra. A tisztást jobb oldalról kerüljük meg, és megérkezünk az Öt-tavi-katlan tófala alá. Rövid, de meredek emelkedővel jobbról közelítjük meg a tófalat, majd hosszú ívben balra indulunk, keresztezzük a Lomnici-csúcs délnyugati lejtőjén eredő patakot. Előttünk emelkedik a meredek Nagy-kaptató, amelyet számos hosszú, köves-sziklás szerpentinen küzdünk le. A Nagy-kaptató a szinte függőleges Sárga-fal kelet felé kinyúló gerincvégződése közelében található hatalmas sziklánál, az ún. Tüzelőkőnél ér véget. Ezután jobbra kanyarodik az út, és az eleinte enyhébb sziklás, majd meredekebb füves-sziklás emelkedő, a Kis-kaptató végén megérkezünk a Téry-menedékházhoz, amely a Szepesi-Öt-tó mellett található.
A menedékháztól az innen induló sárga jelzésen megyünk tovább a Nagy-tó felé, lemegyünk az Öt-tavi-katlan aljára, ahonnan meredeken emelkedünk a Pfinn-kilátó hegyoldala felé. A kilátót balról kerüljük meg, majd bemegyünk a Kis-Nyereg-hágó-völgyecskébe. Itt leereszkedünk a völgy aljára, majd füves-sziklás úton emelkedünk fel a Kék-tavacska felé. A tótól törmelékes-sziklás lejtőn, egy fagerendákkal biztonságossá tett meredek törmelékes vályúban érkezünk meg a Kis-Nyereg-hágóba.
FIGYELEM:

Ø

Az útvonal utolsó része a mozgó törmelék miatt nagyon kellemetlen.

Ø

A Téry-menedékház – Kis-Nyereg-hágó közötti útvonal november 1-től június 15-ig a téli zárlat miatt lezárva!

Az út nehézsége:nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:

Rainer-kunyhó (1320 m)

Óriás-vízesés (1340 m)

Zamkovszky-menedékház (1475 m)

Téry-menedékház (2015 m)

Szepesi-Öt-tó

Ø

Kék-tavacska (2157 m) – a legmagasabban fekvő tó a Tátrában.

Ø

Kis-Nyereg-hágó (2376 m) – a legmagasabban fekvő, jelzett turistaúton elérhető átjáró a Tátrában, ahonnan szép kilátás nyílik a Kis-Tarpataki-völgyre és a Jávor-völgyre.

Az útvonal teljes hossza: 7,8 km.
Legmagasabb pont:Kis-Nyereg-hágó (2376 m.)
Legalacsonyabb pont: Tarajka (1284 m.)
Szintkülönbség:1092 m.
Lehetséges útvariációk:

Ø

Tarajka (1284 m) – a piros jelzésen Rainer-rét elágazás (1304 m, 0:15 ó) – Óriás-vízesés (1340 m, 0:20 ó) – Zamkovszky-menedékház (1475 m, 0:30 ó) – a zöld jelzésen Szepesi-Öt-tó – Téry-menedékház (2015 m, 2:00 ó) – a sárga jelzésen Vörös-torony-hágó alatti elágazás (2040 m) – Kis-nyereg-hágó (2376 m, 1:30 ó) – Hátsó-Jávor-völgy – Varangyos-tó (1886 m) – Jávor-völgy - Murányi alatti elágazás (1083 m, 3:45 ó) – Javorina (1000 m, 0:30 ó). Teljes menetidő 8:50 óra.

Forrás, magassági profil és virtuális túra: http://kamnahory.sk; 250 tátrai túra