A Mont Blanc megmászásához szükséges felszerelés

A Mont Blanc megmászásához szükséges felszerelés összeírásának második része következik most. Megnézzük, mit pakoljunk, és mibe, mivel védekezzünk a nap és a szél káros hatásai ellen, valamint mivel kerülhetjük el a dehidratációval járó rosszullétet.

Naptej Magasabban járunk, kevesebb légréteg szűri meg a Nap sugarait. Sokkal nagyobb a leégés veszély, egészen súlyos égési sebeket szerezhetünk, a bőrrák fokozott kockázatáról nem is beszélve. Naptejet kenünk magunkra ezt megelőzendő. Én a Piz Buin cég termékeit szeretem, mert nem esnek össze a hidegtől. A klasszikus Nivea is jól jön a szél szárító hatása ellen, vagy  szőlőzsír az ajkakra, mert a dehidratált állapot és a szél együttesen úgy kiszárítják a bőrt, hogy mély és lassan gyógyuló sebekkel repedezhet ki. Ezt érdemes megelőzni, és kis kiszerelésű, könnyen pakolható méretű túra vagy  kozmetikai boltokban kapható dolgokat vinni. Fontosabb, mint a szappan. Mosdani úgyis nehézkes, a hegyen ugyanis még folyóvíz sincs, nem hogy meleg, így ajánlatos egy nedves törlőkendőt is a felszerelések között tartani a toalettpapír helyett vagy után. Elsősegélycsomag, Kapható előre összeállítva, de az sem rossz ötlet, hogy mi magunk szedjük össze a belevalókat. A személyes gyógyszereken túl nagyon jó, ha van benne fájdalomcsillapító, hasfogó, mentőfólia. Ugyanis a magasság miatti fejfájás, a hasmenés, és a kihűlés az ami a leggyakrabban előforduló tünet. Sebeket ritkán kell kezelni szerencsére, de a vízhólyagok ellen jól jön a tapasz, meg a bejáratott bakancs és minőségi zokniválasztás. Kiváló elsősegélycsomag cheklist található itt, orvosi szakértelemmel összeállítva. Fejlámpa Szabad kezet kapunk, ha a homlokunkból tör elő a fény. Érdemes, erős  fényű, de kis súlyú lámpát vinni, pót elemmel, és LED fényforrással, hiszen az fogyaszt a legkevesebbet azonos fény kibocsátásakor. Ha nagy a hideg, akkor jó szolgálatot tesz a külön elhelyezhető, ruha alá rejthető elemtartó, hiszen így növelhető az aksi üzemideje- de ez egy sarkvidéki vagy téli mászáson számít igazán,  illetve 6000 méter felett. Fényképező Kicsi és nagy gépet is vihetünk, a cserélhető objektíveseknél a polárszűrőt semmiképp ne hagyjuk otthon. Tokkal(sziklához csaphatjuk), pótaksival (a hideg miatt) természetesen, fent tölteni nem nagyon lehet, kivéve, ha van napelemes töltőnk. Kulacs Nem vagyok híve a hagyományos fémkulacsoknak helyette ásványvizes üveget ajánlok- nagy, könnyű,törhetetlen, és ingyen adják a drága vízhez. A hidratálás nagyon fontos, így ajánlom a  Camelbak használatát, mert ezzel így könnyebb a vizet cipelni és melegen tartani, illetve nem kell a hátizsákot levenni, ha inni szeretnénk. Persze, hidegben a víz csőbe fagyásának megelőzéséről gondoskodnunk kell. Enni: Energia szeletek,   magvak,  csoki,  szárított  gyümölcs, szőlőcukor, energiagél, csak a napi eléhezés ellen, ugyanis a reggeli és vacsora a menedékházakban megoldható. Zseniális a rántotta, sajttal, sonkával. 14 júró. A 1,5 literes víz meg 4. Így készüljünk, de itt azt a luxust kell megfizetni, hogy nem nekünk kell felcipelni és megfőzni az ételt (és az edényt. gázfőzőt, gázpalackot, sót, cukrot, stb) Egyszóval, ha minimális súlyt szeretnénk cipelni, akkor bizony a legkönnyebb felszerelést választjuk: a készpénzt és a hitelkártyát. Fizetünk a víz (két liter mindig jó ha van nálunk tehát 2000gramm), a kaja(2500-3500gramm) és a sátor(3000-5000gramm) és a főzőeszközök (edény és főző, palackkal, kb 460 gramm) föl nem cipeléséért. 7960-10960 grammal könnyebb cucc szerintem sok pénzt megér, erre érdemes keresni.

Teleszkópos túrabot Túrabot az bizony kell. Mert hátizsákot cipelünk, mert havas terepen mozgunk. Sokan nem szeretik a túrabotot, pedig csak nem éreztek rá az ízére. Leírtuk már miért jó ez. Bicska Kicsi, könnyű, egy kézzel nyitható bicsakot vigyünk. A Petzl Spathat egy karabinerre akasztva is használhatjuk, és nem hagyjuk el könnyen.

Hálózsák 0 fok komfort-fokozattal A hálózsák kérdése elég kényes és nagyon sok múlik a kiválasztásán. Alapjaiban változtatja meg a túra stílusát a magunkkal vitt hálózsák típusa. Ha sátorral megyünk (mert kemények vagyunk, szeretünk nagy cuccot cipelni, a viszonylagos nyugalomért cserébe) akkor bizony -7-es komfortú zsák kell. Meg sátor. Ami összességében kb 4,5 kg-val növeli meg a cipelt cucc mennyiségét, nem beszélve a főzőről, kajáról, mert tomboló szélben nem fogunk beslattyogni a turistaházba egy rántottáért. Ez egy más filozófia, komolyabb erőnlét kell a nehezebb hátizsák 3800 méter magasságba való felcígöléséhez, cserébe a magunk urai vagyunk a magunk portáján. Hideg portáján. Ha a turistaházas megoldást választjuk, akkor sem ússzuk meg a matracot, vagy derékaljat, de kisebb és könnyebb zsákot kell vinnünk. A 0 fokos komfort(ami azt jelenti, hogy egy egészséges férfi ebben még éppen nem fázik, ha nem fújja a szél-lányok ezt három-öt fokkal nyugodtan adjanak hozzá, mert ők statisztikailag fázósabbak) A turistaházban lehet szobában is aludni, de mivel elég lazák a foglalási szabályok, ezért készüljünk a matraccal az étkezőben alvás esetére. Sem a szobákat sem az étkezőt nem fűtik, de az emberek bemelegítik a helyiségeket(lásd: büdösben még nem fagyott meg senki) Hálózsákból jó a pehelytöltetű mert a legkisebb súly mellett a legmelegebb töltetet garantálja, a műpehely(Primaloft, Thermolite) pedig nem érzékeny annyira a nedvességre, nem esik össze, mint a pehely: valamivel nehezebb, de mindenképp tartósabb. 6O literes hátizsák Annyi különbség van a hegymászó és a csiga között, hogy előbbi csak egy ideig viszi a hátán a házát, de mikor már fáradtan a saját nyálán csúszik előre, akkor ez az apró különbség is megszűnik. Zsákunknak erősnek kell lennie, hogy kibírja a sziklák és a benne vízálló tok iratoknak, pénznek, biztosításnak. Mivel általában a csapadék hó formájában esik, de várható eső is, jól jön egy vízálló borítás a zsákra: vigyázzunk azonban, mert ezt könnyen kiszakítja a hátizsák külsején rögzített hágóvas és jégcsákány. Én azért szeretem a 60 literes változatot, mert ebben el lehet férni úgy is, hogy nem kell kívülre tennem a matracot például. A túrabot és/vagy a jégcsákány úgyis a kezemben van, igyekszem a libegő dolgokat belülre gyömöszölni. Szeretem a The North Face Primero 60 as zsákját, mert nagy, erős és anyagában vízálló, ez magyarázza kissé nagy tömegét. De ugyanilyen jó lenne egy Black Diamond Quantum 55 is, már ha érti a Jézuska, mire gondolok. Derékalj Már ömlengtem a Therm a Rest matracokról, ide is egy ilyet hordok, a fenti kép bizonyság rá, hogy gyakran kell használni. Ide, mert nem kell félteni annyira a kiszakadástól bőven elég lenne egy ProLightPlus(680gramm) helyett egy NeoAir(410gramm) és sokkal kisebb helyet foglal a grammhuszárok örömére!

Térkép, GPS, mobiltelefon A túravezetőnél biztosan van térkép, de jó, ha nálunk is van, hiszen minden eshetőségre fel kell készülni, mint például a hegymentők hívása a feltöltött aksijú mobilunkkal. A hegyi mentők száma +33 (0)4 50 53 84 00, de a 112-őt is hívhatjuk baj esetén, a bekapcsolt, de főleg a hívást bonyolító mobil segít a hegyi mentő csapatnak a bajba jutottak pozícionálásában. A GPS kb ilyenkor jó, hogy megmondjuk a pontos koordinátákat, illetve, ha felfelé menet bekapcsoljuk, és lefelé ereszkedés közben köd ereszkedik a gleccserre, akkor is jó szolgálatot tesz a track visszakövetése miatt. Nagyjából és egészében ennyit kell magunkkal cipelni, a felszerelés megválasztásakor mindig figyeljük, a kiváló minőségre, a súly és a tartósság egyensúlyára és arra hogy a lehető legkevesebb felesleges dolgot vigyük magunkkal. Ez a rutin úgyis majd az évek során alakul ki, de nagyon jó iskola egy egy hosszabb hegyi túra: például éppen a Mont Blanc csúcsáig vezető ösvény! A következő részben a felkészülést szolgáló túrákat vesszük sorra.

pl. Ciprus, Bécs, Balaton stb...

» Aktív nyaralás
» Via ferrata túrák kezdőknek és haladóknak

» Interjú Németh Csaba ultrafutóval - Farkas Attila
» A Mont Blanc megmászása-fizikai felkészülés - Kovács Attila
» A Mont Blanc megmászása,-sztori és történelem - Kovács Attila
» 10 legszebb hegy az utazom.com szerint - Kovács Attila
» A Mont Blanc megmászása, technikai felkészülés- a fém a jéggel összeér - Kovács Attila