Toszkána

Ha Toszkánáról hallunk, mindannyiunk lelkében felmerül egy kép, amit élményekből vagy álmokból, olvasmányokból vagy filmélményekből raktunk össze apró mozaikokból.

Aki eljut ide megrettenhet: a világ leglátogatottabb turisztikai látványosságai találhatók itt: körülöttük hömpölyög a turisták áradata.

Sokan, ha végigjárták a kötelező helyszíneket, azt mondhatják: láttak már mindent, pedig a kissé elhasználódott felszín alatt igazi csodavilág rejtőzik.

Toszkánában gyönyörű hegyek között etruszk falvak bújnak meg, márványcsúcsú hegyek lábánál pisztrángokkal teli patakok kanyarognak, szelídgesztenye erdőségekben kedves szarvasgomba-vadászok köszönnek ránk, a rengeteg mélyén elhagyott pásztortelepülésekre lelünk, az ormokról pedig nem csak más hegyeket láthatunk, hanem a tenger is felkéklik, tiszta időben Elba és Korzika szigetét is megcsodálhatjuk. Mindezt távol a turistaforgalomtól, de nagyon közel a vidék igazi hangulatához, ízéhez illatához: mert Toszkána egy gasztronómiai csoda is. Kezdjük a szállással: ez már magában egy élményt jelent. Terméskő falu egykori farmházaink csodálatos, eredeti berendezéssel, kovácsoltvas és rusztikus bútorokkal berendezve, az ablakokból és a teraszról csodálatos kilátással az alant elterülő völgyre és az úszómedencére. A terrakotta cserép pirosáig fut fel a borostyán, a kerti sütögetők nyáresti szórakozást és finom ételeket kínálnak. Ezt itt "agriturismo"-nak hívják, és tele van hintve vele a toszkán vidék, válogathatunk, melyikben szállunk meg. Az apartmanokban az otthoni kényelemmel vetekedő berendezés és szolgáltatások várnak. Mindez egy nyugodt, csendes erdő közepén, egy olyan „falu“ szélén, ami a térképen sincs rajta: hiszen csak három házból áll az egész pici közösség.  A közvetlen környék is csodálatos, de Lucca fallal kerített középkor városa, vagy a piros háztetős Barga szintén 6oo éves eredeti állapotában megmaradt városmagja, és carrarai márvánnyal kívül belül borított székesegyháza a közvetlen szomszédságunkban van. De a hegyeket is bejárjuk: a hegyi tóban megkettőződő Isola Santa kis kolostorától felkaptatunk egy nyugalmas menedékházig, és  a Pania della Croce csúcsának közeléből tekintünk le a tengerre, majd mészkőgerinceken sétálva, szelídgesztenyék összeboruló lombja alatt, hogy Fornovolasco eldugott kis falvában pihenjük ki az élményeket. Megnézzük Pisat, a híres Ferde Toronnyal és a Campo del Miracoli más csodáival, és egy kiváló café lattét fogyasztunk Lucca római amfiteátrumból térré alakult kör alakú piazzáján. Eljön a nap, amikor a túra egyik legcsodálatosabb élményét éljük át: a tengerbe szakadó sziklák, olajfa ültetvények és szőlőtőkék között túrázunk a Cinque Terre csodálatos, tengeri ormokra tapadt színek házas falvai között, a gyaloglást és az egyedülálló panorámát strandolással vagy tengeri kajakozással dobva fel. Végül a Monte Prado csúcsáról, az Appenninek főgerincének egyik magas pontjáról nézünk le a tájra, miután áfonyával és erdei málnával tömtük degeszre magunkat. Apropó étel: sehol nem ehetünk ilyen változatos és ízletes étel-különlegességeket, hiszen az alapanyagok nagy része helyben terem. Ötfogásos, grappával és chiantival kísért vacsoráinkra a lakoma megnevezés a helyesebb, mindenütt családias hangulatban és kiszolgálásban van részünk: az általuk bemutatott vidék nem a tömegturizmus gyorskiszolgáló helyszíne. Ahogy elröppen az egy hét, már teljesen alkalmazkodunk az itteni élet nyugodt, sziesztázós, kávézgatós folyásához, és úgy megyünk haza, hogy közben biztosan visszavágyunk ide: “napsütötte Toszkánába"!