Törökország, az ideális úticél

Nincs is jobb úti cél azoknak a mindenre elszánt utazóknak, akik valami igazán különleges, mesés, a hétköznapitól minden téren eltérő túrára vágynak, mint Törökország.

Amikor Budapesten felszállunk buszunkra, az utazók szemében már az izgalom tükröződik, de még sokak gondolatai a munka körül járnak, mit hagytak az irodában, mi maradt ki a csomagból, és vajon kihúzták-e a vasalót indulás előtt? Én már érzem minden porcikámban azt a kellemes, izgató és egyben megnyugtató érzést, amit az a tudat vált ki belőlem, hogy újra Törökország földjére utazhatok. Nem nagy áldozat a hosszú éjszakai buszozás, amikor hajnalban a török határra érve leszállunk a buszunkról és egy mély szippantással már nem csak a levegőt, hanem egy másik világ illatát szívom magamba. Az ébredező nap viccesen hosszú árnyékokat rajzol, ekkor már tudom, hogy ma arra ébredtem, hogy egy mese szereplője legyek az ezeregyéjszaka repülőszőnyegekkel és varázslókkal, szultánokkal és csodaszép hastáncosokkal tarkított világában. A napkeltét és vele a most érkező, busz-ringatta utazókat az ezernyi toronyból sorra énekre fakadó müezzinek hangja köszönti. Hangjuk e hatalmas ország felett egyszerre száll az ég felé és egyszerre kúszik a kis házak milliónyi ébredező lakói felé, hogy minden álmos igazhívőt Mekka irányába fordítva imára biztasson. És ekkor már az én álmos útitársaim szeme is úgy ragyog, ahogy egy meseszereplő szeme ragyoghat... A még egyhangú trákiai tájat átszelve érünk el a Dardanellák partjára, ahol kompra szállunk, hogy búcsút inthessünk Európának. Megvetve lábunkat Kis-Ázsia földjén, hamarosan elérjük első szálláshelyünket. Másnap reggel korán útra kelünk, bejárjuk Trója és Pergamon városát, hogy az itt látottakkal mélyítsük történelmi ismereteinket. Harmadnap újra a régmúlt csodái várnak ránk, Artemis temploma és Ephesos városa kápráztatnak el bennünket. Amikor először sétáltam végig Ephesos több ezer éves kövekkel kirakott főutcáján, és megérintettem a ma is lenyűgöző Celsus könyvtár homlokzatának egyik hűs oszlopát, hirtelen bölcs filozófusokat pillantottam meg magam körül, és egy virágzó, gazdag kultúrájú, nyüzsgő város élettel teli képe elevenedett meg előttem. Ephesos mellett Selcuk vendégszerető városa is sok látnivalót kínál, a tengerparti kempingünk pedig valódi kikapcsolódást, pihenést ígér számunkra. Miután elbúcsúztunk az Égei-tenger partvidékétől, már azt gondoltuk, elég is nekünk ennyi a régi romokból, nemsokára azonban egy hatalmas ókori fürdővárosba, Hierapolisba érkezünk, ahol nem csak a város romjai, de Pamukkale hófehér mészkőteraszai is arra buzdítják az utazót, hogy újra a fényképezőgépe után nyúljon. Este ismét sátorállítás, ezúttal az Egirdiri-tó partján. Majd innen egyenesen Beysehir városába utazunk, ahol Törökország egyik legkülönlegesebb dzsámiját látogatjuk meg. Ekkorra már hozzászoktunk hogy naponta ötször hangos ének hívja imára a híveket, de itt egy igazán különleges élményben lesz részünk, amikor a helyi müezzin a 900 éves cédrus oszlopokon nyugvó dzsámi hatalmas belsejét kitölti varázslatos hangjával. Némán hallgatjuk, majd különös békességgel magunkban hagyjuk magunk mögött. Tovább színesítendő a kulturális élményeink palettáját, a kerengő dervisek és a tarka portékáikat kínáló szőnyegárusok városába, Konyába utazunk. Ez a bájos település nyújt estére otthont számunkra, ahol van időnk elmerülni a belváros esti életében, ahol leülhetünk a helyi vendéglátók asztalainál, ahol ismerkedhetünk a kedves emberekkel. Már nem csak külső figyelői vagyunk az itteni világnak, hanem részesei. Törökország az a hely, ahol szinte megmagyarázhatatlan módon azonnal otthon tudjuk magunkat érezni – holott ez a világ teljesen más mint az otthoni. Jól esik leülni egy teázóban az emberek közé, és teaszürcsölés közben azon gondolkodni, hogy mi lehet az almában, amitől ilyen jól érzi itt magát az ember. Hamar rájövünk, hogy az alma hétköznapi, de az a szeretet ami körülvesz, oly kivételes és egyedülálló, hogy ritkán vagy talán sosem éreztünk ilyet. Garantálom, hogy a következő este is megbabonáz mindenkit, amikor már a csendes és békés hegyek között leszünk, ahol a városok fényeit a milliónyi csillag váltja fel, miközben egy csobogó patak feletti teraszon, isteni pisztráng vacsoránkat fogyasztjuk. Lábunkban az aznapi túra fáradalmai, szívünkben a hegyi legelők békessége és a másnapi túra miatti izgalom. Az Ala-hegységben utunk során a legnagyobb túra vár ránk, mely embert próbáló. Hajnalban indulunk, a falu csendességét csak a traktorunk zúgása veri fel. A még sötét hegyek lassan tűnnek elő a virradó nap fényében, ahogy szótlanul, izgalommal és alázattal telve zötykölődünk járművünk platóján az alaptábor felé. Megkezdjük egész napos menetünket, magas sziklafalak határolta völgyben kapaszkodunk egyre feljebb, míg elérünk egy hágó tetejére ahonnan a már oly közelinek tűnő csúcsra, még nem kis erőfeszítések árán jutunk fel. Miután elértük a csúcsot egy csoportkép erejéig fáradt arcunkra széles mosolyt biggyesztünk, hogy itthon büszkén mutathassuk meg ismerőseinknek, hogy a felhők felett jártunk. Az Ala-hegység békésen nyújtózkodik az ég felé, így int búcsút buszunknak, mely megállíthatatlanul repít tovább bennünket török élményeink sokaságába, egészen Kappadókiáig, ahol meséskönyvek képei elevenednek meg a kövekben. Tündérkémények, különös alakú sziklatornyok, festett barlangtemplomok és sziklavárosok mindenhol. A következő napokban bejárjuk ezt a furcsa világot, esténként pedig élményeinket Göreme hangulatos éttermeiben vagy épp kempingünk hűsítő vizű medencéjének partján beszélhetjük meg. Az egyik nap Kappadókia legmagasabb hegyére, utazásunk talán legszebb gyalogtúrájára indulunk, hogy meghódítsuk a magasba nyúló, hatalmas Erciyes vulkánt. Páratlan látvány tárul elénk a hegy tetejéről, ahol megint ott leng körülöttünk a megmagyarázhatatlan, magasztos érzés, amit csak egy nagy hegy tetején érezhet az ember. De ez a nap még nem ért véget ezzel, hiszen mielőtt magunkhoz térhetnénk a varázslatból, egy igazi, hangulatos törökfürdő gőzfelhőibe burkolózva lazíthatunk és készülhetünk fel egy török estre, ahol néptánc és hastánc bemutató mellett igazi kerengő dervisek is kápráztatnak bennünket. Némán, a sötétben nézzük, ahogy a szerzetesek forognak a szívük körül, teljes révületben, hogy így érjék el Allahot. Fájó szívvel hagyjuk magunk mögött Kappadókiát. Mielőtt megkezdenénk utunkat Isztambul felé, a Tuz Gülü tó só-sivataggá alakult medrében sétálva várjuk meg a naplementét. Megpihenünk Bursa városában, ahol már rutinos dzsámi-látogatóként a helyiekkel együtt tisztálkodunk, vesszük le lábbelinket, és a lányok magukra öltik kendőiket mielőtt a templomba lépünk. Az egész utazás megkoronázása, az igazi nagyvárosi élmény még csak ezután következik, amikor elérjük Isztambult. Lassan két hete, hogy Törökországban töltjük nem mindennapi nyaralásunkat, de még ennyi idő után is tud újat és meglepőt nyújtani számunkra ez az ország. Miután a Boszporusz felett átívelő hídon visszatérünk Európa földjére, megismerkedünk ezzel a múltban is és ma is óriási jelentőséggel bíró várossal, amit Konstantinápolynak és Bizáncnak is hívtak már, amely várost a Nyugat és Kelet kapujaként emlegetnek. A Topkapi Szerájban, ami hajdanában a szultánoknak és azok legféltettebb gyöngyszemeinek adott otthont, most megcsodálhatjuk a kincstárat és a háremhölgyek gazdagon díszített palotáját. De mielőtt még kimerítenénk a filmtekercsek vagy memóriakártyák utolsó kockáit, felkeressük a Kék Mecsetet és az Aya Sophia templomát, ahol tökéletes ámulatba ejt minket a feltáruló hatalmas belső tér. A tér, melyet lehetetlen az objektívekkel befogni, sokkal jobb egyszerűen csak nekidőlni egy oszlopnak és csendesen megélni a pillanatot. Végül a híres Nagy Bazárban magyarul köszönnek majd török testvéreink. Már edzett utazóként pimaszul elfogadod az ajándék teát és szemrebbenés nélkül, magabiztosan alkudozol az ajándéknak szánt remek portékákra. Boldogan költöd el a maradék líráidat és a kedvedet még az sem szegi, hogy a minden hájjal megkent árusok a legnagyobb igyekezeted ellenére is eladnak még neked pár „védelmet nyújtó Allah szemét”, amiből már vagy egy tucat lapul a zsebedben... Amikor elindulunk haza, a buszon fáradt szempárok néznek vissza rám, és én azt látom, hogy bár mindenki jól tudja, ez a busz Budapestre tart, valahogy senki nem tud arra gondolni, mi várja a munkahelyén. Beszélgetünk az élményeinkről és már megint csak én tudom, hogy ez bizony még nagyon sokáig így lesz, hogy csak az élményeinkről tudunk beszélgetni... . Nem csak busszal, hanem kényelmesen is. Átélte, írta: Galamb Anita További anitaságok...

pl. Ciprus, Bécs, Balaton stb...

» Isztambul - 6 nap
» Tavaszköszöntő hétvége Isztambulban - hajóval a Boszporuszon és a szultánok teaháza - 4 nap
» Hétvége Isztambulban idegenvezetéssel - 4 nap
» A Török Riviéra legszebb tájai és Rodosz - 8 nap
» Törökország - Hedef Rose Garden Hotel * * * * - 8 nap

Szállás ajánlatok

» Wien Hotel*** Törökország, Antalya 68.530 Ft/főtől - Törökország / Antalya / Alanya
» Hotel Diamore *** Alanya 72.760 Ft/főtől - Ázsia / Törökország / Alanya
» Hotel Eftalia Aytur *** Alanya 76.312 Ft/főtől - Ázsia / Törökország / Alanya
» Hotel Elysee Beach **** Alanya 81.254 Ft/főtől - Ázsia / Törökország / Alanya
» Bonapart Sealine Hotel*** Törökország,Antalya 82.392 Ft/főtől - Törökország / Antalya / Alanya