Dalsland – Svédország Nils Holgerson nyomában

Fulmer Kriszta: Egy cseppnyi Kanada, elérhető közelségben. Hatalmas fenyvesek, kristálytiszta, szürkéskék víz, magányos szigetek, fickándozó lazacok, bennünket kóstolgató hűvös reggelek. Tengeri kajak. Aki ült már benne, az a meleg, nyári türkizkék tengerre vágyik. A beavatottak tudják, hogy kis hazánk folyóin, tavain legalább akkora élmény úton lenni. Arra már csak az igazán merészek gondolnak, hogy ebbe a létformába tőlünk északabbra is belekóstoljanak.

Dalsland-tóvidék, a név évekkel ezelőtt nekünk is ismeretlenül csengett, pedig az európai vízi túrázók nagy része előbb-utóbb felkeresi Svédország délnyugati csücskében a hatalmas vízi rengeteget. Amióta hallottunk róla, azóta nem hagyott bennünket nyugodni. De ez sincs közel… Drezda, Berlin, Rostock…, kajakokkal megrakott vontával, kisbusszal, 90 km/órával. Megszoktuk már…, ez hozzá tartozik. És mindig tudjuk, hogy megéri. Mert az érintetlen vidékeket nem lehet chartergéppel megközelíteni. 1700 km-es utunkat egy hatórás decken heverészős kompozással, kulináris élvezetekkel szakítjuk meg, így az ezt követő újabb 7 óra buszozás már meg sem kottyan. Felhős, hűvös, szürkés hajnal fogad bennünket. Ezt akarjuk egy hétig! A fenyvesekkel övezett tavakhoz, szigetekhez más időt elképzelni sem tudunk. Egy napig élvezhettük is, aztán nyár végi szikrázó napsütésben „kellett” végigeveznünk a hetet. Hiába akartuk másképp, a fenti északról is csak lebarnulva tudtunk hazatérni. Svédországban vár a természet: A fél magyarországnyi területet elfoglaló tóvidéket igazán ajánlhatjuk kezdő, családos vízi túrázóknak is. Számtalan, meglepően komfortos táborhely várja a megpihenni vágyókat: fagerendákból kialakított, 4–5 fő befogadására alkalmas széltől és esőtől védő félig nyitott priccsek, tiszta, papírral ellátott WC-k, tűzrakó helyek, kikészített tűzifa. S ha netán mindet felhasználnánk, fűrészt, fejszét is találunk, hogy az utánunk érkezőknek mi is hátrahagyjunk egy kis kupacot. Csupán két dolog közül kell választanunk: napnyugtában vagy napfelkeltében szeretnénk-e gyönyörködni. A táborhelyek úgy lettek kialakítva, hogy valamelyikben garantáltan részünk lesz. Ha teljesen a vadonban, egy elhagyott szikla tetején, egy fa védettségében akarnánk meghúzódni, azt is megtehetjük, hiszen Svédországban az Allemansrättennek („a természet mindenkié”) köszönhetően bárhol engedélyezett a vadkempingezés. Az út során két-három naponta a helyi boltokból feltölthetjük készleteinket, igazán nem sokkolóak a skandináv árak ezen a vidéken. De ha fogytán lenne túlélőcsomagunk, akkor sincs semmi baj, a palackot bármikor alámeríthetjük a tó vizében, az ivóvíz minősége a településektől távol eső vidékeken garantált. Marokszám szedhetjük az áfonyát, gombát a part menti erdőkben, s este a menet közben horogra akadt halat is megsüthetjük. De ha valami ínyenc dologra vágyunk, ne hagyjuk ki a krokforsi zsilipnél az észrevétlen füstölőkamrában rejtegetett lazacot. Tábla nem fogja hirdetni, ennek híre szájhagyomány útján terjed. Kérdezni kell, még ha éppen kicsit morcos is a zsilipmester. A zsilipelés külön élmény ezen a vidéken. Hol fel, hol le; néha habzó vadvíz jelleget ölt a bezúduló víz, néha csendes süllyedésben van részünk kamráról kamrára. Az első zsilipkamrában még kissé ügyetlenkedve sorakozunk fel, de a hatodikban már a tapasztaltak magabiztosságával kapaszkodunk a fal menti kötelekbe. Megijedni sehol sem kell, a zsilipmester fél szemét mindig rajtunk tartja. Szolgáltatásáért a díjat perselypénzként dobjuk be a többméternyi hosszúságú bot végén lévő szütyőjébe. Tóvidéken egyébként nemcsak a többnapos vízi túrázásnak van hagyománya, hanem a teljesítménysportnak is. Évente egyszer a világ minden tájáról több ezer kajakos gyűlik össze, hogy leküzdje az 55 km hosszú Dalsland-maratont, s egy hatalmas sütögetős partival pihenje ki a megpróbáltatásokat. Jelentkezni, a részleteknek utána olvasni az alábbi oldalon lehet: www.kanotmaraton.se. Aki egyénileg szeretné felfedezni ezt a vidéket, annak érdemes Oslóba vagy Göteborgba repülnie, onnan pedig helyi tömegközlekedéssel megközelíteni a helyszínt (távolsági busz: www.kollplatsen.com, www.vasttrafik.se, vonat: www.sj.se). A tóvidék nagyobb városaiban tengeri kajak is bérelhető (pl. Bengtsforsban, www.silverlake.se), jellemzően azonban kenuk állnak a vízi túrázók rendelkezésére. A vidék déli részén, Bengtsfors környékén még iparosodott területekbe is belefuthatunk, ezért érdemes a távolabbi, szigetekkel szabdalt vidékeket felkeresni, ilyen pl. Foxen, Västra Silen, Östra Silen vidéke. Kenukölcsönző helyek ezeken a helyeken: www.sandvikenscamping.com, www.sommarvik.se. A helyi kis boltokban mindenhol kapható a Dalsland–Nordmarken vidéket részletesen bemutató vízitúra-térkép, mely nélkülözhetetlen a tájékozódáshoz, a táborhelyek megtalálásához. Ennek birtokában azonban navigációs ismeretek nélkül is játszi könnyedséggel bebarangolhatjuk a vidéket. Várható költségek: • kajakra, kenura zsilipkamránként 30 SEK, • természetvédelmi, táborhely-használati díj 30 SEK naponta fejenként (információs központokban, kempingekben, élelmiszerboltokban váltható).

Átélte, írta: Fulmer Kriszta Fotók: Tuboly Ádám

További információ: www.tengerikajak.hu

pl. Ciprus, Bécs, Balaton stb...

» Malmö és Koppenhága -
» Stockholm és egy falatnyi Baltikum - 8 nap
» Skandináv fővárosok és norvég fjordok -
» A Balti-tenger gyöngyszemei -

» Fjallraven Polar Expedíció - Kutyaszánozás - Kramer Zsolt
» A 14 szigetre épült főváros: Stockholm - Explorer World
» Stockholm és nevezetességei - Etédi Alexa
» Vándortúrán voltunk - Fjällräven Classic - Utóirat - Kamarás Marcell
» Vándortúrán voltunk - Fjällräven Classic 4.nap - Alesjaure - Kieron - Kamarás Marcell