A Mont Blanc megmászásához szükséges felszerelés és ruházat

A technológia-hívő világban gyakran hajlamosak vagyunk magunkat abba a hitbe ringatni, hogy elég csak a legdrágább szerkókat magunkra ölteni, és máris, minden erőkifejtés nélkül a hegycsúcson találjuk magunkat. Ez természetesen nincs így, de az biztos, hogy a jó minőségű felszerelés nagyban hozzájárul a túra sikeréhez- esetenként a túléléséhez.A felszereléshez többféle módon hozzájuthatunk, lehet bérelni, de a személyes cuccainkat nem árt megvásárolni, hiszen akkor minden eszközünkben feltétlenül megbízhatunk. A ruhadarabok jól jöhetnek téli túrán vagy magashegyi trekking esetén, és ha rákattanunk a túracsúcsok, mint a Grossvenediger megmászására, akkor bizony nem árt saját jégcsákányt és hágóvasat beszerezni, a sisak és a beülő minden via ferrátához is kell, a karabiner pedig az összes rendes háztartásban megtalálható-azt hiszem. Az alábbi felszerelésnek kell mindenképp birtokában lenni, ha valaki a Mont Blanc csúcsára készül. A túravezetőnél természetesen ennél sokkal több szerkónak, de erre most nem térünk ki. Én a saját felszerelésem példáján keresztül mutatom be a szükséges felszereléseket, nyilván egyéni ízlés dönt abban, ki mit vesz magának, de figyelem! Ezen nem spórolunk, be kell látni, hogy ez egy technikai sport és bizony néhány felszerelési tárgya csak borsos áron hozzáférhető. Nem a legdrágább eszközök megszerzésére buzdítok ezzel, de vallom, hogy a minőséget igen is meg kell fizetni. Ősapáink kenderkötéllel is megcsinálták, tudom, de ez nem lehet indoka az "ez is jó lesz" kezdetű mondatoknak. Számtalan váratlan helyzet várható a hegyen: érdemes azokat, amikre befolyásunk van, a legbiztosabb és legmegnyugtatóbb módon kezelni. Az első és legfontosabb persze saját fizikai és szakmai felkészültségünk, a második viszont- a felszerelés. Így ha lekerget egy felettünk álló körülmény a hegyről, mi nyugodtak lehetünk afelől, hogy mindent megtettünk magunk részéről. Kezdjük a fejnél: Sisak Nagyon fontos védeni a fejet a lehulló kövektől, szikláktól, franciáktól. Én egy francia modellt használok, a Petzl MeteorIII at, szeretem, mert könnyű és nagyon kényelmes, ha nem használom, alig jelent többletsúlyt a hátizsákon, és egyébként is csak 3800 ig kell használni: addig viszont sokat.

Beülő Ezzel kötöm magam a többiekhez. Mivel csak drótkötéllel biztosított, könnyű sziklás terepen és gleccseren megyünk,én egy Black Diamond Vario Speedet használok, mert könnyű(450gramm) és nagyon kényelmes, de most, hogy kapható a Couloir, ami csak 230 gramm, és bőven elég ide, komolyan elgondolkodtam a beszerzésén. Fontos, hogy kényelmes és széles hevederekkel rendelkezik, mivel nem túl sok felszerelést akasztgatunk rá(bár van aki imádja, ha csilingel rajta) nem is baj, hogy csak kevesebb tárolóhely található ezen az eszközön. Ebbe egy karabinerrel kötöm a kötelet, az oldalára rögzítem a hevedert, ami szükséges a biztosításhoz. Az összes ruhadarabon kívül viseljük, tehát szükséges, hogy adott esetben több réteg ruhán is kényelmesen és biztonságosan álljon, valamint ne csússzon le a derékról. Ezért jobbak a kifejezetten gleccserjárásra vagy via ferrátákra tervezett beülők, mint például a Petzl Pandion(398 gramm), ami szintén erre a felhasználási területre lett tervezve, így a Mont Blancra is ideális.

Jégcsákány Tecnikai felszerelésben én nagyon bírom a Black Diamondot, szerintem a Petzl mellett ők a másik vezető gyártó. Igaz, eddig egy Grivel csákányom volt, átnyergeltem egy Raven(505 gramm) igaz, van ennél könnyebb csákány is, a Raven Ultra például bőven elég a Mont Blanc normál útjára és csak 348 gramm. Ez nem akkora súlycsökkenés, ami megérné a kényelemben elszenvedett csökkenést, hisz nagyon jól jön a heveder és a nyél gumírozása. Ez a törvényszerűség alapvető egyébként az ultralight cuccokkal kapcsolatban: csak addig szabad faragni a tömegen és bedőlni a grammvadászatra hajtó gyártóknak, amíg az nem megy a tartósság és a funkcionalitás rovására. Ha nem Blacky csákányom lenne, akkor egy Petzl Snowalkert (468gramm) használnék ami a tökéletes, sallangoktól mentes túra-jégcsákány- egyenes és könnyű alumínium nyele jó támaszkodást biztosít, fejrésze erős és tartós. Ezt az eszközt amúgy Chamonixban is ki lehet bérelni, és érdemes is, ha nem tervezünk további hegymászó pályafutást, és maradunk a túráknál, csak épp megízleljük a havasi szél süvítését.

Hágóvas Bérelni érdemes, ha csak nem járunk munkába 60 fokos finlejtőn minden hétköznap reggel. Ha mégis veszünk egyet, akkor a széles választékból én a Petzl Vasak Flexlock változatát ajánlom. 12 fogú, nem túl nehéz(940 gramm/ pár) és nagyon jól tart ez az elrendezés. Sokkal könnyebben használható, mint a hevederes hágóvasak, az automata vagy félautomata vasak esetén nagyon figyeljük a pontos illeszkedésre, hiszen itt a bakancs talpának megerősített pereméhez feszül hozzá a hágóvas. Vérkeringés szempontból persze ez utóbbi megoldások a legjobbak, hiszen így szorítja a legkisebb mértékben a lábfejünket a heveder, de én ezzel a Petzl hágóvassal is nagyon jó és láblefagyás mentes tapasztalatokat szereztem, tehát ezt ajánlom.

HMS karabiner és oválkarabiner, varrott heveder Ez a két eszköz arra jó, hogy ezzel magunkat biztosítsuk a kötélhez vagy az acéldróthoz. Nem, nem arra, hogy a hátizsákunkon kívül, mintegy státusszimbólumként viseljük, hogy az egész világ láthassa, mekkora de mekkora kemény legények vagyunk. A beülő megfelelő hevederébe fűzve ezzel kapcsolódunk a kötélparti többi tagjához. Csavaros zárónyelvvel készült karabinert ajánlok, nem bajonettzárasat, mert igaz, hogy utóbbi magától bezáródik, de szokjuk csak meg szépen azt, hogy többször ellenőrizzük a felszerelésünk állapotát. A nagyon egyszerű via ferrátához hasonló nehézségű, dróttal biztosított szakaszon nyugodtan haladhatunk egy karabinerrel és egy hevederrel biztosítva felfelé és lefelé is.

Bakancs Teljesen vízálló, bejáratott, hágóvasviselésre alkalmas merevségű talppal. Jól jön, ha magas körgumi védi a bakancsot a hágóvas okozta sérülésektől, és az sem árt, ha vagyunk annyira képben, hogy tüskés talpunkkal nem tapodunk sem a saját sem a másik ember lábán-kezén, felszerelésén: legfőképp pedig a kötélen. Az én kedvencem a HanWag Alaska, de lehet hogy egy picivel merevebb talpú változatot választanék, ha nem lenne fontos a minél szélesebb körű felhasználhatóság.

Ami még bejött mert béreltem néha ilyen típust az a Lasportiva Nepal Extreme, és a Millet Alpinist, a legjobban pedig egy Scarpa Mont Blanc GTX vált be a Chamonixban bérelt lábbelik között. Ezek a bakancsok már merev, automata hágóvashoz kialakított talppal rendelkeznek, és nem csak vízállóak, hanem béleltek is, ami jól jön a csúcstámadás hűvösében. Ha valaki nem szeretne ennyit költeni ezekre a lábbelikre, Chamonixban egész nyugodtan kibérelheti őket, nagy választékban állnak rendelkezésre a túraboltok majd' mindegyikében.

Vastag túrazokni Nagyon, de nagyon fontos a láb megfelelő hőszigetelése. Ezt nem csak a minél vastagabb túrazokni viselésével érjük el, hanem a kellő vérkeringés biztosításával is. Nem megfelelő hát a dupla zokni viselése, hiszen a két zokni csak szorítja a lábat: kell egy megfelelően meleg lábtyű, ami pl. Thermic Micro bélésanyaggal készült, vagy szálai közé merinói és van keverve. Ha mégis ragaszkodunk a két zoknihoz, akkor csak egy vékony aláöltözet anyagú, jó páraelvezető tulajdonságú ún. liner zoknit használjunk. Bridgedale, Lorpen, Mund: ezek mind megbízható, jó márkák. Lábszárvédő(kamásli, kamásli) Ha puhább a hóréteg, nagyon fogjuk értékelni, ha nem tölti meg gyorsan a bakancsot a fehér áldás. A legjobbak az elől húzózárral ellátott lábszárvédők, mert így könnyen fel és levehetjük őket, illetve ha a bakancsfűzőhöz kell hozzáférnünk, akkor is elég csak elől kinyitni, nem kell lefejteni magunkról. A bakancshoz egy fém füllel rögzülők a leghatékonyabbak, és nagyon jó, ha a bokarészen van egy különlegesen kopásálló megerősítés, hiszen ott leselkedik rá a hágóvas általi átszúratás legnagyobb veszélye. Természetesen akkor a legkényelmesebbek, ha Gore Tex laminátum gondoskodik bennük a kellő párologtatásról és vízállóságról. Asszem mindent elmondtam a Black Diamond Apex lábszárvédőjéről. No jó, egy kivetnivalót találok benne, egy erős, gumírozott szövet szíj rögzíti a bakancstalp alatt, ami azért elszakítható(nekem sikerült) de ha ez is fémdrót lenne, akkor soha az életben nem vennék másikat, és zokognának a részvényesek.

Softshell Túranadrág Kell egy túranadrág. Nem szívesen cipelek egyet az alacsonyabb régiókra, egyet a csúcsmászásra, meg egy rövid gatyát a kisvonatos részre. Nem vagyok ennyire erős, elképedve nézem a hatalmas zsákokkal egyensúlyozó sherpajelölteket. Egy nadrágot viszek, azt használom mindig, ha meleg van, feltűröm a szárát, ha fázom, aláveszek egy vékony aláöltözőt. Fontos, hogy szélálló és vízlepergető legyen, és nagyon kényelmesen nyúljon minden irányba, tehát jó legyen gyalogolni és a sziklás terepen is. Szerintem ezeket a kritériumokat kizárólag a softshell alapanyagok teljesítik, lehet nekem nincs igazam, és egy cuccmániás operett-hegymászó vagyok, de akkor az összes hegyi vezető is az. Nem is nagyon látok már hagyományos vízálló nadrágokat, sem technikai anyagból készült, vagy lecippes túranadrágokat, a 90% os softshell túlsúly mellett a csak 10% jut a sídzsörzés kelet európaiaknak, még az oroszok is a legfrankóbb szerkókban küzdenek felfelé. Az egy dolog, hogy nekem egy The North Face Apex Trekking Pant-om van, de a Trango is kiváló nadrágokat gyárt, így otthon is találunk nekünk megfelelőt-sajnos ez nem mondható el minden felszerelési tárgyról általánosan.

Aláöltözet rétegek A pamuttrikó, flanelig, gyapjúpulcsi már nem használatosak. Tudom, hogy ősapáink még zakóban és kord rövidgatyában, térdzokniban sokkal nagyobb teljesítményt hajtottak végre, már csak a felszerelés végett is, de elpuhultunk, lássuk csak be nyugodtan. Legalulra, a bőrrel érintkező rétegnek olyan műszálas anyagot kell vennünk, ami elvezeti az izzadságot, ami így nem a bőrről párologva von el hőt a testtől. Ha ilyet használunk, sokkal kevesebb réteg is elegendő-aktív mozgás esetén- mint amiben síelünk-szánkózunk például. Póló helyett rövid ujjú aláöltözetet, a hidegebb régiókba pedig a testre jól tapadó, a csuklórégión túlnyúló aláöltözetet válasszunk felülre és alulra. Ha antibakteriális kezelést kapott a szövet az jó, mert annyival kevesebbszer kell cserélnünk sajtszag terjengés miatt, persze, ha valakit érdekel a mások általi megítélése. Akit nem, az nyugodtan kihúzza 32-3 darabbal, az illatoknál sokkal lényegesebb, hogy mindig legyen egy száraz réteg, ami rengeteget növelhet komfortérzetünkön. Büdösben még nem fagyott meg senki: ezt mondja a régi bölcsesség. Jó drága cuccokat tudunk összegányolni, ha Helly Hansen, The North Face, vagy az Icebreaker darabjait hordjuk ványadt testünkön, alul-felül.

Vékony polárkabát Az alsó, páraelvezető réteg és a középső hőszigetelő réteg közé néha idekívánkozik egy kicsi plusz melegség. A legjobb, ha feszül ez is, így fejti ki a legjobban a hatását. Leborulok a Polartec Power Strech alapanyag nagysága előtt, külön cikket érdemel ez a könnyű, mégis nagyon meleg anyag. A polároknál az alapanyag számít, nem a márka, így a kényelmes, alkaron felcsúszást hüvelykujj bedugóval megakadályozó darabokat válasszuk, az sem baj, ha kapucni is van még rajtuk. Itt egy kiváló, sajnos itthon nem kapható darab.

Középső thermo réteg: Softsell szélálló kabát vagy vastag polárkabát (pl: Polartec Thermal Pro alapanyagból) vagy vékony pehely réteg is lehet. A vastag polárok jól lélegeznek, és melegek, softshell kabátot szélállósága és vízlepergető képessége miatt akár külső rétegként is hordhatjuk, igaz az önmagában néha nem elég meleg, csak más rétegekkel kombinálva. Ami viszont itthon nem túl erős ütemben terjed, de én mégis szívesen népszerűsítem, az a vékony pehelykabátok kategóriája. Ez nem egy pufi kabát, amit nem tudunk a vízálló külső rétegünk alá venni, hanem egy polárpulcsiknál könnyebb, ám mégis ugyanolyan meleg, vagy melegebb. Néhány példa: MHW, TNF, Patagonia. Ha nem szeretnénk a pehely vízállósága miatt aggódni, akkor hasonló filozófiával készült, de műpehely(Primaloft, Thermic micro) töltésű ultrakönnyű kabátokat is beszerezhetünk-itthon csak rendelésre.

Vízálló(Gore Tex) dzseki és Vízálló(Gore Tex) esőnadrág A Mont Blancon a ritka az eső, inkább hó formában hullik csapadék. Mégis, én szükségesnek tartom a vízálló membrános külső réteg viselését, hiszen ez nem csak könnyű, hanem teljesen szél és vízálló is. Ha valaki a softshellben bízik, akkor is érdemes egy nagyon vékony, de vízálló kabátot vinnie, ha lent kapja el az eső, amit csak a pólónkra felkaphatunk. Ugyanez vonatkozik az esőnadrágra is. Minél könnyebbet vigyünk, vagy akár otthon is hagyhatjuk, egy vízlepergető softshell nadrág általában elegendő. Ilyen kabátból és nadrágból szerencsére van választék itthon, jó, ha könnyedén befér a sisak a kapucni alá.

Szélálló kesztyű, sapka, maszk Ami nagyon fontos: hogy a perifériás keringésünket rendben tartsuk. Legkönnyebben az ujjak, orr, fül, fagynak le a hidegben. A szél hűtő hatása külön ráerősít erre a folyamatra, tehát nem baj, ha vékonyabb a védőfelszerelésünk, ha egy membránnak köszönhetően szélálló. A Gore Windstopper, a Polartec Windpro és a nagy túrafelszerelés-gyártók saját fejlesztésű membránjai is alkalmasak erre a célra, különbség a súlyban, szélálló és páraáteresztő képességükben van. A nyaki ütőereket és az arcot melegen tartó, nyakat is borító maszk nagyon jó szolgálatot tehet:próbáljuk csak ki a zimankós időben, mennyivel kevesebb ruhában is komfortosabban érezzük magunkat, ha nem fázunk nyakról.

Napszemüveg A nagy magasságban eleve erősebb a besugárzás, hiszen kevesebb légréteg szűri meg a fénysugarakat. A hófelszín csak erősíti ezt, így napszemüveg nélkül igen gyorsan hóvakságot kapunk, ami nagyjából olyan érzés, mintha egy vödör finom homokkal öntöttek volna szemen- nem kívánom senkinek, mert elég kellemetlen érzés, de az sokkal kellemetlenebb, ha a szemünket dörzsölgetve könnyezve beletévedünk egy 60 méter mély hasadékba. A szemünk világa a tét, ezen nem spórolhatunk, egy minőségi, szemüreget teljesen borító kivitelű, 4-es kategóriás napszemüveget kell viselnünk, mindig, a turistaház-sátor-wc hármasán kívül, külterületen. Julbo, Cebe, Adidas az ajánlott márkák.

Nemsokára folytatjuk a élelmiszer, ivóvíz, személyes higiénia, gyógyszerek, alvás, cucc cipelés és tájékozódás témakörével.

pl. Ciprus, Bécs, Balaton stb...

» Aktív nyaralás
» Via ferrata túrák kezdőknek és haladóknak

» Interjú Németh Csaba ultrafutóval - Farkas Attila
» A Mont Blanc megmászása-fizikai felkészülés - Kovács Attila
» A Mont Blanc megmászása,-sztori és történelem - Kovács Attila
» 10 legszebb hegy az utazom.com szerint - Kovács Attila
» A Mont Blanc megmászása, technikai felkészülés- a fém a jéggel összeér - Kovács Attila