A Gömöri-karsztvidék gyöngyszeme - a Szádelői-völgy

A Szádelői-völgy a Szlovák Karszt-ban található (Slovensky Kras; Gömör-Tornai-karszt) Kassától nyugatra 40 km-re. A völgy annak idején a kassai mászók Paklenicája volt, de aztán betiltották a mászást. A szurdok azonban azóta is látogatható, és csodálatos napot tölthetünk el meredek falai között vagy a környék felfedezésével.

A Szádelői-völgy mellett fekszik az Áj-völgy, és köztük a Szádelői-fennsík. Odafelé Áj-völgyön haladunk végig, mert a Szádelői-völgy le van zárva az autós forgalom előtt. Mi elmentük az Áj-völgybe, itt megnéztük a híres Áj-völgyi vízeséseket, majd átautókáztunk Szádelőbe. A völgyön keresztülvezető turistaösvény csodaszép sziklafalak és a köztük áttörő patak mellett vezet el.  Az ösvény a völgyből felkanyarog a fennsíkra, ahol teljesen új dimenziók nyílnak előttünk. Ha eddig egy sötét, bezárt szurdokvölgyben vezetett utunk, akkor innen kezdve mintha szárnyakat kaptunk volna és hatalmas tér keletkezik körülöttünk. A kilátás a völgyre és távolabb, dél felé, Magyarországra szavakkal le nem írható látvány. Ha azt a romantikus erőműt nem vessszük figyelembe, azt is hihetnénk, hogy valami eldugott, isten háta mögötti helyen vagyunk. De nem, ez Kassa és környéke, amely még így is igen szép.

A fennsíkot valamiféle elhagyott kerthez tudnám hasonlítani, hihetetlenül gazdag flórával. A völgy keleti oldalán vezet tovább az ösvény a meredek sziklafalaktól alig pár méterre. Olyan vadregényes, hogy azt gondolnánk itt forgatták Az ezüst tó kincsét és az összes Winnetou-s és Old Shatterhand-es történetet. A tanösvény végül meredeken visz le a faluba, ahol pár házat elhagyva ismét a parkolóba érünk. Az ösvényen végig táblák segtítik a tájékozódást és adnak információt a hely nevezettességeiről, mint például a Sas-gerinc, a Cukorsüveg, az Ördög-sín és a Három királyok sziklatűi. Ajánlom mindenkinek ezt a nagyszerű egynapos kirándulást, akár a családdal is könnyen teljesíthető. S itt szeretném felhívni a figyelmet a falak és gerincek magasságára is. Én személy szerint láttam egy gerincet, amibe szerelmes lettem.

Érdemes lenne több honfitársunk figyelmét felhívni erre a gyönyörű vidékre. Az utazom.com tökéletes lehetőség arra, hogy az általunk megismert helyeket megmutathassuk azoknak, akik velünk együtt lelkesednek a Természet csodái iránt. Ezért szervezük egy  túrát a Szádelői völgybe.

pl. Ciprus, Bécs, Balaton stb...